HET MEESTERWERK VAN GOD

Henk Binnendijk schreef het boek ‘Het meesterwerk van God’, over het Bijbelboek Openbaring. Samen met Sara van Oordt maakte hij daarover een serie die vanaf januari te zien is. De inmiddels 83-jarige Henk Binnendijk vertelt wat we kunnen verwachten.
 
Voor Johannes, de schrijver van het Bijbelboek, was het een moeilijke taak om op te schrijven wat hij gezien had in zijn visioen. Hij zag het met een geestelijk oog, maar hoe moest hij aan mensen duidelijk maken wat hij had gezien en gehoord? Henk Binnendijk gebruikt dit voorbeeld: Er gaat een man naar de Noordzee. Hij vangt een haring, doet hem in een vissenkom en rijdt naar Amsterdam. Daar laat hij de haring de stad zien. Als de haring weer terug is, zwemmen zijn vriendjes om hem heen: ‘Waar ben jij geweest?’ ‘Ja, nou ja, het was een totaal andere wereld, ik heb maar weinig water gezien. Die vissen lopen allemaal op hun staart. En je hebt mooie grote schelpen, daar stapt zo’n vis in en dan beweegt ‘ie vanzelf. En er zijn ook hele grote schelpen met honderden mensen erin.’ Zo legt die haring uit wat een mens, auto en trein is. Het maakt duidelijk hoe lastig het voor Johannes was om te vertellen wat hij had gezien. Hij zegt ook telkens: ‘Ik had iets gezien als… het leek op…’

Onrustige tijd
Het is één van de voorbeelden die voorbijkomt in de nieuwe serie ‘Het Meesterwerk van God’. De afleveringen zijn gebaseerd op het gelijknamige boek dat Binnendijk schreef. Het is niet het makkelijkste Bijbelboek. ‘Maar’, zegt Binnendijk enthousiast, ‘Het heeft mijn hart, en ik zocht naar wat ik er mee kon doen. Ik ging achter mijn bureau zitten en bad: ‘Here, wilt U me leiden?’ Ik ben in pure afhankelijkheid aan de slag gegaan, dat is één van de kenmerken van mijn leven. De ene gedachte na de andere kwam en die zette ik op papier. Zo ga ik het hele boek door. We leven in een onrustige tijd, veel mensen leven zonder God. Openbaring laat ons zien waar dat op uitdraait. Het gaat niet zonder God. Maar ik heb best zitten worstelen tijdens het schrijven. God is dan in staat om iets in je hart te leggen. Dat je denkt: ‘O ja, inderdaad, dank U wel!’ Sinds mijn bekering op mijn 25e ben ik er sterk bewust van dat God de Enige is die iets van je leven kan maken. Het lied ‘God and God alone’ spreekt me daarom bijzonder aan. Daar leef ik uit, ook bij het schrijven van een boek. Ik heb geprobeerd om vanuit mijn geloof te schrijven.’
 
Grenzeloos groot
Henk Binnendijk kijkt graag naar de sterrenhemel, het maakt hem er bewust van met Wie hij te maken heeft. ‘Het heelal heeft zeventigduizend triljoen sterren, het is grenzeloos groot. In het boek en de tv-serie probeer ik dat beeld te ‘schilderen’: Hij koos er, menselijk gezegd, uit zoveel sterren eentje uit: de zon. Een middelmatige ster. En in de buurt van de zon koos Hij één planeet: de aarde. Niet te dicht bij de zon, want anders zouden we verbranden en ook niet te ver weg, want dan zouden we bevriezen. De aarde wordt bewoonbaar gemaakt en dan komt het hoge woord eruit. God zegt: ‘Laat Ons mensen maken naar Ons beeld, opdat zij heerschappij voeren over de hele aarde.’ Die tekst is door ons totaal uitgehold. Ik ga daar scherp tegenin. God is tot op deze dag bezig met mensen maken naar Zijn beeld en gelijkenis. Hij zegt tegen ons: Wees heilig, want Ik ben heilig! Verderop in de Bijbel komt dat steeds weer terug. Jezus zegt: Jullie zullen volmaakt zijn. In Romeinen staat: Jullie zijn bestemd tot gelijkvormigheid tot het beeld van Gods Zoon. In 1 Johannes 3 staat: Wie uit God geboren is, zondigt niet, want het zaad van God woont in hem. Ja, de lat ligt dus hoog voor ons. Maar het wonder is: God tilt ons over de lat. Jezus stierf en stond weer op! Dat is een geweldige oplossing voor ons zondeprobleem, wij stierven met Hem mee. De hele oude handel van de oude mens heeft afgedaan. We zijn opgestaan in een nieuw leven. Dát is het meesterwerk.’
 
Enthousiast
‘God maakt straks niet meer gebruik van een president Poetin en een president Trump, maar van mensen aan wie Hij een leven lang gewerkt heeft. Mensen die vervuld zijn van Gods geest, die in een onlosmakelijk contact met Hem staan. Ze zijn een verlengstuk van Gods kracht en macht, en die gaat Hij gebruiken om de aarde rechtvaardig en liefdevol te maken. Ja, daar ben ik enthousiast over. Iedereen moet dit horen! God en God, dat is het principe. Hoe ouder ik word, hoe meer ik daarvan overtuigd raak.’

Het Meesterwerk van God: in de zomer van 2018 elke zaterdag om 19.30 uur en maandag om 22.30 uur.

​​

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         
Wij gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft.. Lees meer
OKE! Cookies toestaan