JOUW GELD TELT

Mensen praten makkelijker over seksualiteit dan over geld. Zeven keer makkelijker zelfs, zegt Bert den Hertog van stichting Encour. Op geld en geldzaken rust een groot taboe, ook in de kerk. De nieuwe serie Jouw geld telt helpt mensen om na te denken over wat het betekent dat Jezus de Heer van je leven is. Dat gaat al snel over de essentie van je leven.

De hamvraag van stichting Encour is: Hoe wil de Here dat we omgaan met dat wat we van hem hebben gekregen? Dat gaat dus niet alleen over geld, maar ook je tijd en talenten, je bezit en alles wat je is toevertrouwd. Den Hertog: ‘Encour focust in haar werk op geld, omdat je ergens op moet focussen. Maar het werkt overal in door. We belijden Jezus als Verlosser, maar Jezus is ook onze Heer, Degene Die ons leven bepaalt. Het is makkelijk om te worshippen op zondag, maar wat doe je maandag? Het is heel Bijbels om veel aandacht te hebben voor verlossing, maar dat is niet het eindpunt. Het thema geld en bezit helpt je heel erg om na te denken om wat het betekent dat Jezus jouw Heer is. Dat gaat al snel over de essentie van je leven.’
 
HANDREIKING
Het gaat in christelijk Nederland vaak over geestelijke zaken in de kerk, daar zijn ook veel organisaties voor opgericht. Maar iedereen is dagelijks druk met geld verdienen of
geld uitgeven en stichting Encour is het enige initiatief in Nederland dat zich daar op focust. Bert den Hertog van Encour vertelt: ‘Wij helpen mensen te ontdekken wat de Bijbel zegt over hoe je met geld moet omgaan. En hoe je dat praktisch toepast en ook weer doorgeeft aan anderen.’ Geeft de Bijbel daar dan handreikingen voor? ‘In de Bijbel staan 500 verzen over geloven en over gebed, maar weinig mensen weten dat er 2350 verzen zijn over geld en bezit’, vertelt Den Hertog. ‘Meer dan 50 procent van de gelijkenissen gaan over geld en ook 15 procent van Jezus’ opgetekende woorden.’
 
STOKPAARDJE
Het was eerder dit jaar in het nieuws: de financiële administratie is bij veel mensen een puinhoop. Den Hertog: ‘Ook bij christenen is nog veel te verbeteren op administratief gebied. Je kunt wel zeggen dat het een maatschappelijk probleem is. Het valt tegen hoeveel mensen ons weten te vinden. Mensen die echt in de problemen zitten kloppen wel aan, want ze hebben een trigger. De rest zien we nauwelijks, ook niet in kerken. Hebzucht, geldproblemen: dat is een probleem van de buurman, niet van mij! Er rust een groot taboe op deze zaken. Uit de Bijbel weten we dat een taboe iets in het duister houdt. En dan kom je bij essentie van onze werkzaamheden: de macht van Mammon! We komen snel in de greep van het geld, het biedt ons zekerheid en geeft geluk. In plaats van God. Als er al over gesproken wordt, hebben mensen vaak hun eigen stokpaardje. De diepste essentie van ons werk is dat mensen niet beheerst worden door hun geld, maar dat ze er zelf over mogen heersen. Met geld is niets mis, maar voor je het weet kan het je in de greep hebben.’
 
CONFRONTEREND
Voor veel christenen is het een confronterende vraag: wat heeft God met mijn geld te maken? Als je de Bijbel leest, weet je wat de Bijbel er over zegt. Den Hertog: ‘Het is hiermee niet zo dat je er een uurtje voor gaat zitten om het vervolgens toe te passen. Bijbels omgaan met geld is een reis die je maakt.’
Door middel van de gesprekken tussen Bert den Hertog en Evert ten Ham zie je dat het soms spannend kan zijn en niet altijd simpel om er op een goeie manier mee om te gaan. Neem bijvoorbeeld de bekende 10 procent- regel, dat is voor christenen vaak een heikel punt. Maar stichting Encour legt uit dat dit anders in elkaar zit
dan we soms denken. Den Hertog hoopt dat de kijkers gemotiveerd worden om zelf aan de slag te gaan met hun financiën. ‘We geven de mensen uitdagingen mee, bij elke uitzending hoort een opdracht.
 
JOUW GELD TELT
Elke dinsdag om 19.30 uur
 

​​​

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Afleveringen
 
Afl. 1   2-  Okt           Jezus volgen: ook met mijn geld? 
Afl. 2   9-  Okt           Waarom praten over Bijbels       
                                 omgaan met geld
Afl. 3   16-Okt           Gods aandeel          
Afl. 4   23-Okt           Ons aandeel
Afl. 5   30-Okt           Mammon     
Afl. 6   6  -Nov          Schuld         
Afl. 7   13-Nov          Absolute eerlijkheid         
Afl. 8   20-Nov          Geven                      
Afl. 9   27-Nov          Werk           
Afl. 11 11-Dec           Budgetteren           
Afl. 12 18-Dec          Leven van genoeg 
Afl. 13 25-Dec          Tevredenheid
 
 
         
Wij gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft.. Lees meer
Cookies weigeren! OKE!